[BVK-Notiser Nr 60, Augusti 2015]
Ni är tidiga, säger Gösta när vi anländer, och hälsar oss välkomna. Förutom undertecknad har jag med mig de bilkunniga medlemmarna Kjell Ståhl och Rolf Klow. Huvudmålet för dagen är den ovanliga Facel Vegan som jag tidigare har efterlyst.
Men vi vet också att Hedlund har flera rariteter i sina väl tilltagna gömmor. Det jag först slås av är hans häftiga relief, i plast förstås som han själv tillverkat, på två av sina veteraner.
Denna sitter snyggt inmurad över garaget i harmoni med det vackert teglade huset. I garaget får vi oss en titt på den fantastiska De Soton som står på hemmaplan. En vacker enormt stor cabriolet i gult och svart från 1938.
Ensam kvar
Enda exemplaret som finns kvar med tysk kaross av de fem bilar som kom till Sverige. Gösta berättar att en fanns på Gyllene Uttern och en användes av en storbonde som körde ut på åkern där anställda eldade halm i strängar.
En gnista antände suffletten och bilen brann upp. En skänktes till en klubb där den användes till att bogsera segelflygplanen vid deras start. Göstas bil levererades till Sverige strax innan kriget.
Så beger vi oss iväg för att kolla in Faceln. Det visar sig vara en fransk skönhet av 64 års modell. Cognacfärgad, smäcker, med vackra linjer. Ganska liten dock med vetskap om de större modellernas bredd och vikt.
Bilen köptes för 25-30 år sen av en inflyttad dam från Holland. Bilen fanns då i Stockholm. Bilen är helt intakt invändigt med läderstolar och ett litet baksäte där endast väldigt små individer kan tänkas sitta. Instrumentbrädan är i vackert ädelträ med runda mätare på engelskt manér. Gösta har just haft iväg den för översyn av bromsar och framvagn.
Exemplar 270
Föregående modell Facellia som tillverkades mellan 1959-1963 hade mycket problem med motorerna som kom från deras leverantör av växellådor, Pont-à-Mousson. I denna bilen sitter en B18 motor och en P 1800 växellåda. Detta var ett försök till att rädda anseendet.
Modellen fick namnet Facel Vega Facel III och kom att tillverkas i 402 exemplar varav Göstas är nummer 270. Han berättar också att den originella cognacsfärgen inte var tillfällig utan de större bilarna målades ofta i cerise, lila och dylika färger.
Dyrare än rollsen
Under sista året tillverkades parallellt med Facel III också 42 exemplar med motorer från Austin Healy 3000, under namnet Facel Vega Facel 6. Men det hjälpte inte det skamfilade ryktet, Facelsagan var slut och all tillverkning lades ner 1964.
En bidragande orsak till den dåliga försäljningen var det höga priset. Vi får veta att en Facel II av 62 års modell kostade 82.500 kronor, vilket kan jämföras med en Rolls Royce vid samma tid för 65.000 kr. Kanske därför de mest köptes som leksaker åt känt folk som Shan av Iran, Danny Kay, Aga Khan, Ava Gardner, Frank Sinatra och så Ringo Starr, vars bil gick ut på auktion 2013 för 4 miljoner.
Facel grundades 1939 och var från början underleverantör till den franska bilindustrin och gjorde karosser till bl.a. Simca och Ford. Från 1954 byggde man egna lyxbilar med V8-motorer från Chrysler.
Innan vi åkte tillbaka fick vi en titt på bröderna Hedlunds 2 Packard från 1938, ett bra år säger ungdomlige Gösta med en viss glimt i ögat. Tänk er två identiska vita cabrioleter på rad när de är ute och kör. Vi får också utifrån en kvarvarande Kitcar lite historik om när man byggde dessa plastkarosser till folkvagnschassin. Det blev totalt 12 stycken.
Glada och nöjda återvände vi hem till Gösta för en fika i det strålande solskenet och glädjen bestod trots att jag bjöd på Butterkaka.
Max
Artikeln har tidigare varit publicerad i BVK-Notiser Nr 60, Augusti 2015.