Från ledljus till LED-ljus del 3
Här kommer fortsättningen till del 1 och 2.
Jag kommer att beskriva modifiering av bromsljuskontakt, installation av adaptiva bromsljus samt varningsblinkers.
Mekanisk Bromsljuskontakt
Introduktion
Vissa bilar har en hydraulisk bromskontakt monterad på eller i anslutning till huvudbromscylindern.
Detta fungerar i och för sig bra, men det krävs ett visst tryck innan kontakten sluter – här finns möjlighet att ”tjäna in” viktiga tiondedels sekunder genom att byta till mekanisk bromsljuskontakt.
En mekanisk bromsljuskontakt kan justeras så att bromsljusen tänds så snart pedalen trycks ned tillräckligt för att ta upp glappet mellan tryckstången och kolven i huvudbromscylinder.
På så sätt kan man enkel tända bromsljusen utan att faktiskt bromsa om bakomvarnade fordon ligger för nära.
Bilden ovan visar en industriell mikrobrytare, med full justeringsmöjlighet som verkar direkt på bromspedalens arm.
Installation av Adaptiva BromsLjus (ABL)
Introduktion
Ni har möjligen lagt märke till att vissa moderna bilar har en säkerhetsfunktion som gör att bromsljusen börja blinka snabbt vid häftiga inbromsningar. Detta kallas allmänt för ABL, adaptiva bromsljus som får stroboskop-effekt vid högre bromskrafter.
Funktion
Ett gyro känner av fordonets primärar riktning och fart, vid inbromsningar över 0,5G avkännes retardationen av gyron och bromsljuset övergår från fast sken till stroboskopeffekt.
0,5G motsvarar en inbromsning från 96 km/tim till fullt stopp på 73 meter, alltså panikbromsning.
Den elektronikbox som jag har valt kan monteras i vilken position som helst och skiljer sig även från billiga Kina-varianter som alltid ger blinkande bromsljus (som inte är tillåtet). Boxen har dimensionerna L 72mm X B 42mm X H 23mm vilket gör den mycket lättplacerad.
Detta är en box från första satsen, framtagen i England, sammansatt med kvalitetskomponenter samt programmerad (fast) för 0,5G.
Det finns nog flera kvar, vid intresse, kontakta mig.
Inkoppling
Inkopplingen är enkel, se nedanstående schema (USA-bil), dock går det inte att koppla in systemet tillsammans med befintlig broms/blinkers på USA-bilar – här måste man montera ett tredje bromsljus.
På Europeiska bilar med separat bromsljuslampor går det att koppla även befintliga bromsljus, men då måste befintliga kablar kapas och ersättas med utgången från ABL-boxen.
Varningsblinkers
Introduktion
På de flesta äldre bilar fanns inte varningsblinkers med som standard, dock fanns det tidigt som tillval.
I Sverige är det inte tillåtet med röda varningsblinkers, men jag har valt att ignorera detta med tanke på en ökad säkerhet om något skulle hända på vägen. Det är väl bättre att någon grinig länsman delar ut en bot istället för att man ska riskera liv och fordon?
Funktion
När vippströmbrytaren aktiveras går spänningen fram till blinkreläet och ut genom dioderna till samtliga blinkers, reläets bimetall känner av belastningen, bimetallen blir varm, kontakten öppnas och blinkerslamporna slocknar. När belastningen åter känns av, öppnar bimetallen kontakterna och cykeln upprepas.
När ordinarie blinkers aktiveras kan inte spänningen gå baklänges genom dioderna som i denna applikation arbetar som backventiler.
Inkoppling
Inkopplingen är enkel, man behöver följande;
⦁ Ett blinkrelä
⦁ En strömbrytare (t.ex. vippströmbrytare)
⦁ 4 dioder (ELFA Artikelnummer 170-03-619, Likriktardiod 100V 3A DO-201)
⦁ Eventuell hängsäkring 5A (om inte spänningen hämtas från redan säkrad matning)
⦁ Några kabelstumpar.
På USA-bilar ligger kabelstammen vanligtvis bakom vänster sparkpanel, demontera panelen och leta fram kablarna till höger och vänster broms/blinkers bak.
Vanligtvis går kablarna till framblinkers från kabelstammen och fram mot motorrummet – leta upp kablarna för höger och vänster blinkers.
Löd samman de fyra dioderna enligt kopplingsschema nedan – löd på kablar i samma färg som befintliga kablar har – skarva samman alla kablarna.
Dra fram en spänningsmatning som alltid har spänning till vippströmbrytaren.
Dra en kabel från vippströmbrytaren till de sammanlödda dioderna och koppla ihop.
En diod tar ca 1 volt, vilket ändå är försumbart (märks inte alls med LED-lampor)
Slutligen ett kopplingsschema för både varningsblinkers och ABL.
Kontakta mig gärna med frågor
Sven Andersson
0721 890902
Sven_Andersson@telia.com
medlem 857