Nu har ju alla hört att en ny sämre bensin kommer att införas med benämningen E10. Vilket innebär att bensinen är utspädd med 10% etanol.
Detta kommer att få konsekvenser i varierande grad för alla oss som kör veteranbilar.
Låt oss börja med några fakta;
- Veteranbilar fungerade bäst med den gamla blyade bensinen.
- Energiinnehållet i E10 är lägre vilket medför en ökad förbrukning på 2% ca (1,8% uppgivet).
- Etanol påverkar vissa gummisorter som kommer att torka, missformas eller gå sönder.
- Etanol löser upp blybeläggning i bensintankar.
- Etanol är hygroskopiskt och blandar sig därför lätt med vatten.
- En tankning med E10 emellanåt kommer inte att direkt påverka era bilar nämnvärt.
- Etanolinblandning ger en sämre smörjeffekt, därför måste motoroljan bytas med tätare intervaller. Etanolen sköljer bort oljefilmen och går ner i oljesumpen via cylinderloppen.
- Etanolinblandningen ger ett högre ångtryck vilket kan göra att man får ånglås (i princip kokar bensinen bort ur förgasare och bränslepump). Då måste man köra längre tid med startmotorn för att pumpa fram ny bensin, vilket i sin tur ger påverkan på batteriet. Se till att laddningen fungerar tillfredställande och att batteriet är friskt.
Var och en måste själva prova hur den nya bensinen fungerar i era bilar.
- Äldre bränslepumpar hade backventiler av vävbakelit, dessa påverkas inte.
- Alla äldre bränslepumpar av hävstångstyp har gummimembran, dessa kan påverkas.
- Vissa förgasare har nålventiler med gummikägla, dessa kan påverkas.
- Äldre accelerationspumpar hade lädertätning, dessa påverkas förmodligen inte, men har accelerationspumpen gummitätning kan denna påverkas.
- Äldre bränsletankar har en bottenplugg, vanligtvis med gummitätning, denna kan påverkas.
- Påfyllningsrören till äldre bilar har vanligtvis en gummislang mellan rör och tank, denna kan påverkas.
- Äldre bränsleslangar kan påverkas.
- Eftersom energiinnehållet är lägre kan tändningen behöva ställas om.
- Tvåtaktsmotorer bör rimligen ges en högre inblandning av tvåtaktsolja.
Finns det något man kan göra då?
- Byt bensinslangar mot den nya typen som är tålig mot etanol. OBS, utsidan på slangen tål inte bensin.
- Byt gummidetaljer till Viton-gummi som tål i princip allt.
- Om den mekaniska pumpen skulle ge problem kan man installera en elektrisk bränslepump istället. Elektriska bensinpumpar bör ha ett säkerhetssystem som bryter strömkretsen om motorn skulle stanna eller om bilen är inblandad i en olycka.
- Nålventiler med gummikägla kan bytas ut mot ventil helt av mässing, tätningsytan slipas in med tandkräm.
- Håll tanken så full som möjligt, slå inte på småslattar utan kör till er säkerhetsnivå och tanka sedan fullt.
- Vid vinterförvaring, full tank med konserveringsmedel i.
- Inspektera ert bränslesystem ofta; slangarnas kondition, täthet, flödar eller läcker förgasaren, luktar det starkt av bensin i garaget etc, etc.
- Kontrollera tändningen, kör med högsta växeln och jämt gaspådrag mot en uppförbacke och lyssna noga om motorn spikar. Då måste man försöka ställa tändningen så att motorn inte spikar.
- Tanka nya E5 (98 oktan med 5% etanol), dyrare på två sätt; grundpriset samt den 2% högre förbrukningen, men påverkar sannolikt inte mera än den idag 5% etanolinblandningen i 95 oktan.
- Brandsläckaren är alltid ett krav och än mera viktig nu.
Hoppas detta ger er en klarare bild på E10.
Svenne