Kan man ”renovera” en motor med tillsatser? Nej, naturligtvis kan man inte det, men det kan bli bättre i alla fall.
Vår bruksbil Buick Estate Wagon 1990 har varit försökskanin. Bilen har en Oldsmobile 307 cui V8, även känd som ”oljeråttan” av förklarliga skäl då dessa motorer förbrukar mycket olja.
Dessutom har dessa bilar en av de sista förgasarna, Rochester E4MC (E= electronic, 4M = QuadraJet-familjen, C = Varmluftschoke). Dessa förgasare har rykte om sig att konsumera bränsle i överflöd och vara allmänt ”dåliga”.
Det är dock inte sant, kunskapen att justera dessa förgasare korrekt finns beskriven i detalj i manualen. Den sista finjusteringen av bränsleluftblandningen sker med hjälp av kamvinkelmätare.
Genom att renovera förgasaren, byta trottelpositionsgivaren och lambdasonden hamnade förbrukningen på 1,5 liter, vilket är för högt.
Vid nerplockning av en reservmotor som jag håller på att renovera, upptäcktes ett par klara orsaker till hög oljeförbrukning; Hålen i topplocken för oljeretur till sumpen var helt täppta av slagg (gammal olja som stelnat och koksat). Hålen för oljeretur i lyftargalleriet var helt täppta av samma slagg. Detta betydde att oljan som pumpas upp till vipparmarna steg i ventilkåporna så att ventilspindlarna badade i olja. Något av denna olja forcerades att returnera till sumpen, sipprandes ner genom slaggpluggarna.
Kompressionsringar och oljeringar var fastlimmade i kolvarna av slagg.
Med ovanstående kännedom provade jag först CRC Motor Flush. Detta medel ska tillsättas den gamla oljan, därefter körs motorn på tomgång i 10-15 minuter. Den gamla oljan tappas ut, oljefiltret byts ut och ny olja fylls på.
En hel del föroreningar och slagg följer med ut.
I den nya oljan tillsätts så en flaska Rislone Engine oil treatment. Denna tillsats ska arbeta tillsammans med den nya oljan och löser slagg och föroreningar.
Oljans färg och lukt gav mig insikt att ett nytt filter säkert behövdes efter 100 mil.
Rengöringsproceduren gjorde att bränsleförbrukningen sjönk till 1,4 liter mil – fortfarande för högt, men bättre.
Rislone har funnits på marknaden i 100 år, så deras produkter bör vara hyfsade resonerade jag och spenderade 300 Gustav på en annan kur, Rislone High kilometre compression repair with ring seal;
Produkten menar sig ge
- Förbättring av sliten motor
- Återställd kompression
- Återställer förlorad kraft
- Minskar vevhusventilation
- Kan få bilen att gå igenom besiktningen pga bättre avgasvärden.
Visst låter väl detta bra, eller hur? Men, kan det verkligen funka? Produkten innehåller polymer som ska sätta sig i revor i cylindrarna och även lossa fastlimmade kolvringar – hmmm, tror de?
Undermedlet hälldes i motorn och förändrade inget avseende lukt eller ljud. Efter ca 35 mils körning var det dags att fylla tanken igen – nu blev förbrukningen 1,2 liter milen i blandad körning??!! Inget annat har justerats eller ändrats, körsättet är det samma.
Rislone menar att produkten ska ”hålla” i ca 1000 mil – återstår att bekräfta.
Helt klar är att på två tankningar x 35 liter, med dagens politiker-priser så är produkten betald.
Givetvis kan flytande dunder-medicin aldrig renovera en motor, detta är absolut ingen långsiktig lösning. Men det hjälper mig att åka billigare med mindre utsläpp under tiden som reservmotorn blir klar.
Funkar det på din bil då? Ja, det vet jag inte, men det är troligt att motorn blir ren och förbrukningen minskar.
Återkommer med uppdatering längre fram.
Svenne